vrijdag 20 mei 2011

Een mislukking die mij deugd doet

Het valt heus niet mee om een nieuwsjunk te zijn. De dag begint al vroeg met het Radio 1-journaal. Bij het ontbijt liggen vervolgens twee kranten te wachten, waarvan ik er één, Trouw, helemaal probeer te lezen, ‘time permitting’. Al dat nieuws is niet altijd vrolijk stemmend. Daarom blader ik wel eens door naar minder heftige pagina’s zoals cultuur en media.

Willem Pekelder, tv-recensent van Trouw, had vandaag goed nieuws:
“Nog een week en we zien hem voor het laatst: Paul de Leeuw met zijn Madiwodovrijdagshow.”
Nog een week dus, en dan kan ik mijn zap-gedrag aanpassen. Ik hoef niet meer ‘mijn vinger aan de knop te houden’ om zo snel mogelijk door te zappen als De Leeuw voorbij komt. Ik ben geen fan …

Pekelder analyseert waarom de meest recente show van De Leeuw mislukte: De Leeuw is geen teamplayer, schrijft hij. Goh. Wat een ontdekking. Al vanaf de start van dit programma werd de ene na de andere – tegenwoordig onontbeerlijke – side kick versleten. Het begon met Hans van der Togt, off all people, die voor de eer bedankte. Vervolgens haakte Erben Wennemars af. Filemon Wesselink tenslotte, ook al zo’n presentatie-kanjer, werd van de presentatietafel in de studio verbannen naar de buitendienst.

Er is teveel concurrentie, zo verzacht Pekelder zijn oordeel over het geflopte programma. Ik citeer: (…) dat heeft (…) ook te maken met de kleine vijver van topgasten waaruit een dagelijkse amusementsshow kan putten. Elke avond voeren drie Vara-programma’s een strijd op leven en dood om het neusje van de zalm: ‘De wereld draait door’, ‘Pauw & Witteman’ en de ‘Madiwodovrijdagshow.’

Ik geloof er niets van. Het mislukken van dit programma heeft niets te maken met het wel of niet kunnen vinden van geschikte gasten. Hiermee schuift Pekelder de schuld voor een deel naar de bureauredactie. Da’s niet fair. Het succes van DWDD en het mislukken van Madiwodo is rechtstreeks terug te voeren op de presentatoren. Matthijs van Nieuwkerk is empathisch. Hij is, zoals het een goed journalist betaamt, nieuwsgierig. En, in het verlengde daarvan: hij is oprecht geïnteresseerd in mensen, hij laat zijn gasten in hun waarde. Hij gebruikt cq misbruikt zijn gasten niet om zelf leuk gevonden te worden. Paul de Leeuw is veel te blij met Paul de Leeuw. Als hij stopt met fan van zichzelf te zijn, wordt hij misschien wat sympathieker. Mijn tip: een maandje stage lopen bij DWDD en goed naar Matthijs kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten