vrijdag 27 mei 2011

Scoop

Na afloop van het symposium over Joodse loyaliteiten stond ik een paar minuten met D. te praten. “Je moet wat vaker bloggen” adviseerde ze. “Ze zijn best leuk, je stukkies”. D. streelde m’n ego. Ik nam me voor haar raad op te volgen. Een onderwerp had ik toch al: de ‘regeerders’ van dit land.

In de Tweede Kamer ligt de macht alweer een tijdje bij een openlijk discriminerende partij, een partij die moslims het liefst zou deporteren. Zo ver zullen de verlangens van Holdijk van de SGP, de nieuwe ‘sterke man’ in de Eerste Kamer, niet gaan. Vrouwen deporteer je niet, we leven immers in een fatsoenlijk westers land. En je hòeft vrouwen ook helemaal niet te deporteren. Je zorgt gewoon dat ze thuis blijven, ze hebben belangrijke taken in bed en in de keuken. En op zondagochtend mogen ze mee naar de kerk. Zo slecht hebben ze het helemaal niet ...

Dit onderwerp laat ik toch even rusten. Er komen, vrees ik, nog voldoende momenten om mij kwaad te maken over de toegenomen invloed van de fijn-gristelijke politici. En ik zal u van mijn frustaties laten meegenieten. Beloofd.

Nee, er is iets anders waar ik het met u over wil hebben. Ik heb een ontdekking gedaan. Niemand heeft het nog door, ik heb het nog nergens gelezen. De eerste ‘scoop’ van Opjehoede:

ULRICH BUSCH IS DE ADVOCAAT VAN DE GISTEREN OPGEPAKTE RATKO MLADIC!!!


Ik weet het zeker, dit kan niet mis. Busch heeft anderhalf jaar ervaring opgedaan met het verdedigen van een oorlogsmisdadiger. Hij mag zichzelf nu een succesvol strafpleiter noemen. Demjanjuk loopt, monter als een jonge God, door München. Ja, ik weet het, hij is schuldig bevonden en veroordeeld. Maar vervolgens in vrijheid gesteld en liefdevol opgenomen in een bejaardenhuis in München. Busch’ naam is gevestigd.

Hoe heeft hij dat geflikt? Die gedachte moet door Rat-ko (what’s in a name) Mladic’s hoofd zijn gegaan. Die man mòet ik hebben als ik ooit voor een rechtbank terecht kom. Als ze mij beschuldigen van oorlogsmisdaden, zal Busch mij redden.

Kijk naar het filmpje
dat gemaakt is bij de aankomst van Mladic in het gebouw van de rechtbank in Belgrado. De adviezen van Busch zijn meteen zichtbaar:
- doe een windjack aan
- zet een pet op, zodat ze je gezicht niet kunnen zien
- doe alsof je niet goed kunt lopen, een beetje mank is al voldoende
- zeg dat je oud en ziek bent, te zwak om terecht te staan.

Oorlogsmisdadigers hebben sinds gisteren een profiel. De gelijkenis Demjanjuk-Mladic is treffend. Misselijk makend ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten