zaterdag 28 augustus 2010

Studieverlof

Stoere taal. Daar houdt Marc Rutte wel van. Vlak voor de verkiezingen voorspelde hij, in een poging om als echte ‘doorpakker’ over te komen, dat er vóór 1 juli een nieuw kabinet kon zijn. Echt waar, hij was bloedserieus, u kunt het hier nog eens terug zien.

Ook de drie weken van informateur Opstelten blijken een loze belofte. What else is new? Als we Opstelten mogen geloven, dan hebben de onderhandelaars nog zo’n twee weken nodig om tot een regeerakkoord te komen. Over het gedoogakkoord wordt al niet meer gesproken. Dat is allang in kannen en kruiken. Daar staat in dat Wilders gewoon mag doorgaan met zijn racistische geroeptoeter over moslims. Zo doen christelijke en liberale politici dat als ze de kans zien om op het pluche te komen.

Die twee extra weken zijn nodig, liet Opstelten gisteren weten, uit het oogpunt van zorgvuldigheid. Nu is er meer tijd om knopen door te hakken, delen van het akkoord te laten doorrekenen en de onderhandelaars de kans te geven ruggespraak te houden met hun fracties. Bij het horen van dat laatste argument schoot ik bijna in een lachstuip. Wilders en ruggespraak … het idee komt niet eens bij hem op.

Opstelten mag misschien vertrouwenwekkend overkomen, ik geloof hem niet. Volgens mij waren drie weken wel degelijk voldoende voor het voltooien van zijn informatie-opdracht. Ik vermoed dat de onderhandelingen een paar dagen hebben stil gelegen. Dinsdag 17 augustus kwamen Opstelten’s woordvoerders met de volgende verklaring:
VVD, PVV en CDA onderhandelen dinsdag en woensdag verder op een geheime plek. De onderhandelingen hadden tot dusver plaats in het gebouw van de Eerste Kamer.
Ja, ja, onderhandelen op een geheime plek! Ik heb een heel andere verklaring. Een gedachte die zomaar bij me opkomt …
Ik denk dat de gesprekken twee dagen lang werden onderbroken voor een studieverlof van Wilders. Hij heeft het zogenaamde ‘Model Sarkozy’ bestudeerd. Het Franse staatshoofd heeft, alle kritiek ten spijt, honderden Roma gedeporteerd naar Roemenië en Bulgarije. Oh, sorry, ik mag het woord deporteren niet gebruiken. Per volwassene kregen de Roma een bedrag van 300 euro mee. Dan moet je, geloof ik, spreken van uitzetten, niet van deporteren. Hoe dan ook: Wilders mòet hier wel van gecharmeerd zijn. Hoe flikt die Sarkozy dat toch? Als je dan ook nog bedenkt dat een aanzienlijk deel van de Roma moslim is, dan kan het niet anders of Wilders heeft staan kwijlen van genot.

Het duurt dus allemaal iets langer, maar dat vermaledijde kabinet van Wilders, met stroman Rutte als premier, dat komt er natuurlijk toch. De hoop dat dissidente CDA-ers dit verhinderen – hoop die ik een paar dagen geleden nog koesterde – is bijna vervlogen. De dissidenten blaffen wel, ze bijten niet.

Al wat dan nog rest is de hoop dat dit kabinet de rit niet uitzit. Over het discrimineren van moslims zal het kabinet niet vallen. Als zo’n gevoelig onderwerp aan de orde komt, kijken alle CDA-ers en VVD-ers even de andere kant op. Nee, zoals vaker zal een kabinetscrisis eerder ontstaan omdat partijen het niet eens worden over een minder principiële kwestie. De kosten van de verbreding van de A4 of zo.

En dan komen er nieuwe verkiezingen. Ik voorspel dat daar nieuwe politieke partijen aan meedoen. De SCM, Samenwerkende Christenen en Moslims, een afsplitsing van het CDA en NeX, de Neo Xenofoben. NeX is niet echt een partij, meer een politieke beweging, opgezet door Rita Verdonk (TON is dan allang ter ziele) en de door Wilders uit de PVV getrapte Hero Brinkman.

Het stinkt in Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten