woensdag 29 september 2010

Kleur bekennen

Politiek verstandig was het niet om het komende kabinet Bruin I te noemen. De ‘affaire’ is voor PvdA-raadslid Geke van Velzen met een sisser afgelopen. Ze mag van geluk spreken. Nog steeds hoor ik opmerkingen dat “zoiets eigenlijk niet kan”. Gisteren nog, in een gesprek dat ik met E. had. Ze vond dat er geen enkele reden was om die terminologie te gebruiken. Ik ben het niet met haar eens. Dat leverde nog een aardige discussie op.

Het kabinet dat er, vrees ik, echt gaat komen, is niet het kabinet Rutte I, maar het kabinet Wilders I. Ik wil best meegaan in het gebruik om een kabinet te noemen naar de premier, maar het lijkt mij logischer om de naam te ontlenen aan de man of vrouw die aan de touwtjes trekt. En is er iemand die met droge ogen durft te beweren dat dat Marc Rutte is?

Een kabinet dat bij iedere beslissing afhankelijk is van Wilders & Co, mag je ‘bruin’ noemen. De verontwaardiging hierover is hypocriet. Wilders noemt de islam een achterlijke, facistische en totalitaire ideologie. Hij vergelijkt de Koran met Hitlers Mein Kampf. Kom op, waar hebben we het dan over als iemand durft te verwijzen naar de bruinhemden van de SA, Hitlers knokploegen. Daar moet Wilders tegen kunnen. Wie kaatst ...

Vandaag moeten de fracties van CDA en VVD het regeerakkoord goedkeuren. Twee CDA-ers, Kathleen Ferrier en Ad Koppejan, moeten nu kleur bekennen. Hopelijk zijn ze niet kleurenblind en realiseren ze zich dat bruin verschrikkelijk lelijk is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten