zaterdag 19 juni 2010

Held

Vanmiddag wordt de WK-voetbalwedstrijd Nederland-Japan gespeeld. De Nederlandse speler die één of meerdere keren weet te scoren, wordt ongetwijfeld uitgeroepen tot 'held van de week'.
Mijn held van de week is geen voetballer. Mijn held was zojuist op de radio: Ahmed Marcouch.
Marcouch verklaarde nog maar eens dat hij het woord lokjood zelf ook een verfoeilijke term vindt. Maar dat het doel de middelen heiligt.
Ik vraag alle Joodse PVV-stemmers nog eens goed naar Marcouch te kijken en naar hem te luisteren. Is dit iemand die je terug wilt sturen naar Marokko omdat hij twee paspoorten heeft. Of ... hoor ik daar iets bekends? "Marokkanen in Amsterdam-West deugen niet. Ja, je hebt er goede bij. Ik heb ze zelfs onder m'n vrienden." Moet ik de vergelijking nog duidelijker maken? Stop met het bashen van moslims. Richt je aandacht op mensen als Marcouch. Hij heeft al eerder laten zien waar hij voor staat. Hij heeft het aangedurfd Amsterdams-Marokkaanse jochies èn Amsterdams-Marokkaanse volwassenen naar Auschwitz te sturen. Hij durft ook te benoemen dat het hedendaagse antisemitisme bij Amsterdamse Marokkanen voor een groot deel voortkomt uit het zich identificeren met de Palestijnen. Kortom: hij weet niet alleen waar de 'pijn' zit bij de plegers, hij beseft ook waar de echte pijn zit bij de slachtoffers van (verbaal) antisemitisme. En hij durft zijn nek uit te steken. Deze 'pro-Joodse' acties maken hem bij een deel van zijn eigen Marokkaanse kring niet geliefd. Dan toch je mond opendoen, dat is klasse.
Met deze man, mijn held van de week, zou ik graag eens een kop thee willen drinken. Waarom thee en geen koffie? De uitdrukking 'thee met iemand drinken' moet hoognodig 'ont-Wilderst' worden. Geert, ik wil mijn taal terug!

1 opmerking:

  1. Ik vind dit een uitstekend bericht. Hoop dat er nog meer van deze komen.

    BeantwoordenVerwijderen