zondag 13 juni 2010

Mijn eerste blog

In de nacht van woensdag 9 op donderdag 10 juni heb ik - uiteraard - de uitslagen van de verkiezingen voor de Tweede Kamer gevolgd. Daar werd ik niet vrolijk van. Winst voor de VVD was nog te pruimen. Ze hebben tenslotte maar 1 zetel meer dan de PvdA. Maar daar bovenop een grote winst voor de PVV ... de angst sloeg mij om het hart.

De eerste gedachte die bij me opkwam: als deze twee partijen werkelijk de kern van een nieuw kabinet gaan vormen, dan wil ik emigreren. Ik wil niet leven in een land waar een racistische partij aan de macht is. Nu, een paar dagen later, realiseer ik me dat deze gedachte voortkomt uit pure frustratie. Emigreren is niet zomaar een stap. Daarvoor moet je nogal wat touwtjes doorknippen. Daar moet ik dus nog even mee wachten.

Maar, ik wil iets doen. Ik wil een daad stellen. Maar wat? De straat op, demonstreren? Ingezonden brieven schrijven? Met zoveel mogelijk mensen de discussie aangaan? Dat laatste komt in de buurt. En toen bedacht ik dat ik een blog kon beginnen.

Ik ben niet zo'n intensieve internet-gebruiker. Natuurlijk zit ik dagelijks achter de computer, maar ik begeef mij niet op chat-sites, ik "doe" niet aan Hyves of Facebook, ik lees kranten van papier, ik volg geen enkele blogger ... Zelf een blog beginnen is dus nogal een stap. Toch ben ik hier nu mee begonnen. Ik zie wel of dit iets voor mij is (misschien stop ik al weer snel). In ieder geval kan ik mijn frustraties van me afschrijven. Scheelt misschien de kosten van een goede psychiater :-) Dan heeft bloggen toch nut.

Ik weet nog niet precies waar ik allemaal over ga schrijven. Voorlopig over de Nederlandse politiek. Dat houdt mij op dit moment meer dan wat ook bezig.

Uri Rosenthal is aangesteld als informateur. Hij gaat de mogelijkheden onderzoeken van een kabinet waar in ieder geval VVD en PVV deel van uit maken. Stel dat dat lukt. En dat het Wilders lukt om de belangrijkste punten van zijn programma in het regeerakkoord te krijgen ... In dat geval maakt de VVD toch wel een gigantische ruk naar rechts. Dan kunnen we toch wel stellen dat we een kabinet krijgen met twéé racistische partijen. Eén openlijk en één heimelijk.

Tot zover dit eerste bericht, nu eerst eens zorgen dat ik lezers/volgers krijg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten